37. ALEXANDRU MACEDONSKI, scriitor
(14.03.1854, Bucureşti - 24.11.1920, Bucureşti). Poet, prozator şi dramaturg. Îşi petrece copilăria la moşia părintească de lângă Craiova, unde a absolvit gimnaziul. A urmat Facultatea de Litere din Bucureşti, ocupând apoi diverse funcţii administrative. Primul volum de versuri Prima verba apare în 1872. Începe din 1873 o îndelungată campanie antimonarhică în : Telegraful, Familia, Stindardul, Revista contemporană şi în ziare efemere, editate de el însuşi : Oltul (1873), Vestea (1877), Plevna (1878), Tarara (1880), Liga ortodoxă (1896). Conferinţa de la Ateneu "Mişcarea literară din cei din urmă zece ani (1878)" este programul direcţiei literare pe care-l vor urma revista şi cenaclul Literatorul. Apariţia volumului de Poezii (1882) este urmată de primirea medaliei "Bene Merenti", clasa I. Publică însă o epigramă împotriva lui Eminescu, gest nefericit care-i atrage oprobriul public. Prin revista Forţa morală (1901) sprijină atacurile lui Caion împotriva lui I.L. Caragiale. Poetul este tot mai izolat de public, trăind în suferinţă un destin damnat. Se retrage în cenaclul său, căruia îi dă un aer ceremonios de oficiere "sacră" a poeziei. Aici sunt prezenţi : Şt. Petică, M. Demetriad, pictorii Şt. Luchian, Vermont, scurtă vreme T. Arghezi şi Gala Galaction, mai târziu G. Bacovia, I. Pillat, T. Vianu. Antijunimist, publicistica macedonskiană militează pentru o "liberă cugetare", împotriva discriminărilor etnice şi religioase, este antimonarhică şi prorepublicană. Temele şi motivele operei, esenţial romantice, sunt trăite de un spirit însetat de absolut. Poemele nopţilor (1879-1901), închinate unor stări umane fundamentale : iubirea, bucuria, deznădejdea, moartea, sunt de fapt o meditaţie asupra condiţiei omului şi artistului. Capodopera sa rămâne Noaptea de decembrie. Poema rondelurilor (apărută postum, 1927) cultivă beţia olfactivă, de lumină şi sunete celeste. Prin creaţia sa poetică, Al. M. a dat o ultimă strălucire romantismului românesc, eliberându-l de epigramismul eminescian, deschizând orizonturile liricii moderne. Inaugurează proza artistică românească. Scrie nuvele şi romanul Thalasa (1916), operă originală, reprezentativă. Piesele Gemenii (1877), Iadeş, Unchiaşul, Sărăcie, Cuza-Vodă sunt mai puţin realizate. Moartea lui Dante Alighieri, socotită "un testament moral şi literar", compune un autoportret fidel al omului şi creatorului obsedat de ideal. Ref. : Vianu, T. Studiu introductiv la Al. Macedonski, Opere, 1-2, Bucureşti, 1946. Marino, A. Viaţa lui Alexandru Macedonski, 1966 şi Opera lui Alexandru Macedonski, 1967
Comentarios
Publicar un comentario